De gouden toekomst voor de Gaming industrie

12-09-2017 19:22

Het spelen van videogames en online gaming wordt door sommigen gezien als pure tijdsverspilling of gewoon een hobby om jongeren en ouderen uren zoet te houden. Echter in een relatieve korte periode is het gaming segment uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen en een multi-miljard Euro industrie. Deze snel groeiende industrie, die op 12 september zijn internationale nationale dag van gaming viert, zal naar verwachting voor het einde van 2017 een verbazingwekkende 90 miljard opleveren.

Wereldwijde Gaming markt:

Op dit moment zijn er wereldwijd 2.2 miljard gamers die dagelijks hun headset aansluiten en hun consoles opstarten zodat zij weer in hun virtuele spelwereld kunnen stappen. Volgens de laatste cijfers van het Global Games Market Report zal de populariteit van het gamen de komende alsmaar toenemen. De gaming industrie vertegenwoordigd een relatief jong marktsegment waarin dagelijks verbazingwekkende innovaties het daglicht zien. Vooral door deze innovatieve trend en het grote aantal dagelijkse releases van nieuwe videogames houdt deze markt volop in beweging en de games volop geïnteresseerd.

 

De gouden toekomst voor gaming:

Volgens het Global games Market Report zal de groei de komende jaren alleen maar verder toenemen. Over de laatste 12 maanden alleen al is er voor de gaming markt een groei van 7.8 procent geregistreerd. Hierbij zullen de Digitale games 87 procent van de totale omzet voor zich opeisen. De mobiele markt met games voor smartphones en tablets lijkt het meest lucratief te zijn. Voor dit marktsegment wordt voor de komende vijf jaar een zeer sterke jaarlijkse groei voorspelt. In de nabije toekomst zullen de games voor mobiele devices ruim 42 procent van de totale omzet genereren. Volgens de marktanalisten zal deze groei zich tot 2020 doorzetten zodat mobiel gamen goed is voor meer dan 50 procent van de totale markt. Ook de markt voor PC en Console games hebben zich, met respectievelijk 28 miljard en 30 miljard Euro omzet in 2017, als lucratief marktsegment bewezen. Als de huidige trend zich zo blijft voortzetten, zal de gaming industrie goed zijn voor een omzet van ruim 118 miljard Euro in 2020.

 

Geografische markten:

Vooral de Aziatische gaming markt, waarin de Chinese markt goed is voor 25 procent van de wereldwijde omzet in 2017, is een belangrijke geografische markt. De tweede belangrijke geografische markt is Noord Amerika dat een aandeel van 25 procent heeft in de wereldwijde omzet. Europa is de derde geografische markt die goed is voor een dikke 22 procent van de wereldwijde omzet. De Nederlandse gaming markt is met een omzet van ruim 243 miljoen Euro een relatief zeer kleine geografische markt.