Drie leuke kaartspelletjes voor de vakantie

25-06-2017 11:14

Kaartspel: Je liegt!

Voor het gezin is het kaartspel ‘Pesten’ het bekendste kaartspel dat er is. Kinderen begrijpen dit snel en is laagdrempelig voor iedereen. Leuk is om daar ook nog een variant op te hebben. Vaak is het extra leuk om de bekende ‘Pokerface’ bij mensen te achterhalen. Het goed kunnen achterhouden van informatie (in mimiek of handelingen) in een spel zegt veel over het karakter van mensen en dat resulteert vaak in een schaterlach van nieuwe openbaringen. Hoe gaat dit fantastische spel in zijn werk? Het spel ‘Je liegt’ wordt met alle 52 speelkaarten gespeeld. Deze worden evenredig verdeeld onder de diverse medespelers. Het doel van het spel is om de stapel kaarten als eerste kwijt te raken. De spelers links van de deler benoemt de kleur (het vormpje op de kaarten). De spelers leggen om de beurt de kaarten gesloten op tafel. Dit gaat door tot het moment dat iemand zegt: je liegt! De speler geeft hiermee aan dat hij/zij denkt dat een tegenstander niet de kleur neerlegt waarmee gespeeld wordt. Wanneer dit waar is, dient degene die gelogen heeft de totale stapel kaarten over te nemen. Wanneer de persoon niet gelogen heeft, dient de aanklager de kaarten over te nemen. De verliezer van de uitdaging mag de nieuwe kleur kiezen waarmee de nieuwe ronde begint. Meer info over liegen

 

Kaartspel en voetbalspel: Ezelen

Vroeger gingen we met een voetbal altijd ezelen. We kozen een muurtje of een groot attribuut uit om tegenaan te trappen. De regel was dat men de bal maar één keer aan mocht raken om het doelwit te raken. Wanneer het attribuut of muurtje niet geraakt werd door iemand kreeg men een letter; De E! Dit spel ging door totdat het woord Ezel compleet was. De verliezer ging dan tegen de muur of het attribuut staan zodat wij met gerichte schoten met de bal ‘Kontje kick’ speelden. We hebben er ook een variant op gevonden met een kaartspel! Het doel is om een kwartet van dezelfde kaarten in handen te krijgen. Van tevoren dienen de spelers een gebaar af te spreken waarmee duidelijk wordt dat iemand vier dezelfde kaarten heeft. De speler die als laatste het gebaar doorheeft krijgt de letters van ezel. Wanneer met vier keer verliest, u raadt het al; is deze persoon de ezel.

De Azen, vrouwen, heren, en boeren worden uit het spel gedestilleerd. De rest van de kaarten zijn bij dit spel niet nodig. Hiermee wordt de pot gestart. De desbetreffende kaarten worden goed geschut en uitgedeeld aan de spelers. Belangrijk is dat mensen nu voor zichzelf gaan bepalen voor welk kwartet zij gaan. De spelers pakken gedurende het spel één kaart die zij niet nodig hebben en schuiven deze door naar haar of zijn linker buur. Dit gaat door totdat je, vier van de bovenstaande genoemde kwartet, verzameld hebt. Wanneer een speler een kwartet heeft doet diegene het afgesproken gebaar. Leuk is om een onopvallend gebaar af te spreken om de moeilijkheid wat op te krikken. Dit kan bijvoorbeeld een duim zijn die men op de rand van de tafel houdt, of krabben met je wijsvinger over je voorhoofd. De laatste speler met de minste letters wint het spel! Meer info over Ezelen.

Jokeren

Jokeren is een spel dat eenvoudig valt aan te leren. Dit spel wordt gespeeld met 104 speelkaarten en vier jokertjes. Het valt goed te vergelijken met Rummikub. Dit is te spelen met minimaal 2 personen. Nu is het met veel spellen zo: hoe meer spelers, hoe leuker Het doel van Jokeren is om zoveel mogelijk kaarten kwijt te raken. Je moet hierbij sets leggen en rijen plaatsen. Een set omvat drie of vier kaarten die dezelfde waarde hebben. Dit zijn andere kleuren (Ruiten-Schoppen-Klaver-Harten). Een rij omvat uit 3 kaarten van één dezelfde kleur en in een oplopende volgorde: aas - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - boer - vrouw - heer – aas. Men begint met dertien kaarten in zijn of haar hand. De kaarten die resteren zijn een gesloten stapel, prominent op tafel. Om de beurt pakken de spelers de bovenste kaart van het stapeltje. De eerste ronde wordt gespeeld zonder dat er kaarten op tafel komen. De dealer mag de eerste kaart van de stapel grijpen en vervolgens een kaart op de ‘niet-nodig-stapel’ leggen. Als iemand een setje heeft van 3 kaart (1e potje), 4 dezelfde (2e potje), 3 + 4 kaart (3e potje), 4 + 5 kaart (4e potje), 5 kaart + 4 dezelfde (5e potje) of 5 kaart alles uit (6e en laatste potje) mag die dat neerleggen Wanneer de speler ‘uitkomt’ en een kaart op de weggooistapel gooit heeft diegene gewonnen. De waarde van de kaarten: Aas: 11 punten Heer, vrouw en boer: 10 punten Joker: 25 punten 2 t/m 10: op de kaart aangegeven punten Een joker mag, net als bij Rummicub, voor iedere kaart worden neergelegd. De speler die dat doet moet wel aangeven voor welke kaart hij de joker heeft gelegd. Een (andere) speler mag de neergelegde joker omruilen voor de oorspronkelijke kaart. Dat mag echter alleen door een speler die al is uitgekomen. Iedereen moet in het spel aan zet zijn geweest maar de persoon die uitkomt met al zijn kaarten is de winnaar. Meer info over Jokeren.