Gouden tijden herleven voor de Games industrie

24-07-2017 14:53

Het vaderschap bleek voor mij een keerpunt te zijn in de manier waarop Phil Harrison videospelletjes zag. Harrison was als manager van de Sony Research en Development afdeling medeverantwoordelijk voor de geboorte van de Playstation familie. Toen Harrison in 2008 het bedrijf verliet waren zijn kinderen nog niet eens geboren. En toen hij in 2012 terugkeerde bij Xbox Europe waren zijn kinderen te jong om als bewuste consumenten gezien te worden. Harrison zelf is echter een bewuste consument die met het opgroeien van zijn kinderen alleen maar kritischer is geworden.

De game markt:

Toen Harrison in 2008 Sony achter zich liet werd de Playstation 3 net gelanceerd. Ook het 3G netwerk en de 3G smartphones bestonden nog niet waardoor er ook geen App stores waren. De game industrie stond aan de vooravond van een enorme verandering die de fundamenten en de markt een totaal ander aanzien zouden geven. De markt voor videospelletjes kon men toen het beste zien als een piramide. De high-end games stonden aan de top, het middensegment werd door andere kwaliteitsspellen vertegenwoordigd en de onderzijde van de piramide werd vertegenwoordigd door de gewone, sociale en goedkope titels. De spellen en applicaties uit de onderste laag van de piramide zijn geheel door de mobiele game industrie overgenomen terwijl het middensegment geheel is verdwenen. De wereld van de game consoles wordt steeds meer een hardcore markt waarin het topsegment van de spellen de dienst uitmaken.

 

Mediagiganten:

Zeker door het samensmelten van de filmindustrie en de gamesindustrie zijn er gigantische mogelijkheden voor de games in het topsegment ontstaan. Vooral van actiefilms en science fiction films worden er steeds meer videospellen gelanceerd in het topsegment. Zo hebben diverse filmstudio's op strategische wijze content producerende bedrijven ingelijfd en hebben contentbedrijven filmstudio's overgenomen of opgezet. Zo zal Sony optimaal van deze situatie kunnen profiteren omdat dit bedrijf al sinds het begin in het gamesegment vertegenwoordigd is en omdat het een toonaangevende filmstudio in het bezit heeft. Zo kan je op de website van sonypictures.com de trailers van de laatste films bekijken en kan je ook diverse games downloaden. Ook 20th Century Fox heeft uitstekende mogelijkheden omdat ook dit bedrijf beschikt over een aantal filmstudios en diverse content producerende bedrijven.

 

De toekomst:

Door de mobiele apparaten, computers en game consoles is de markt voor de videospelletjes enorm gegroeid. Vooral door de technologische ontwikkelingen vervagen de grenzen tussen deze marktsegmenten in een razend tempo. De doelgroep is inmiddels gegroeid tot in de miljarden terwijl de geografische locaties er niet meer toe doen. Op dit moment zijn sommige videospellen nauwelijks te onderscheiden van een speelfilm. Videogames worden steeds realistischer en films worden steeds meer technologischer. Zo zal je op termijn zelfs interactieve films krijgen waarin de kijker zal bepalen welke verhaallijn gevolgd gaat worden. De toekomst voor de filmindustrie en de markt voor de videospellen ziet er zeer rooskleurig uit!