Speluitleg Uno

Uno is een kaartspel waarbij het de bedoeling is om als eerste 500 punten te verdienen. Punnen worden verdient door als eerste 7 kaarten uit te spelen. Het spel is gemaakt voor kinderen vanaf 7 jaar en voor 2 tot 10 spelers.

Speluitleg Uno spelenEr zitten 108 kaarten in het spel :

19 blauwe kaarten nummers 0 tot 9

19 rode kaarten nummers 0 tot 9

19 gele kaarten nummers 0 tot 9

19 groene kaarten 0 tot 9

8 kaarten '+2', 2 van elke kleur

8 kaarten 'keer om' 2 van elke kleur

8 kaarten 'sla een beurt over', 2 van elke kleur

4 joker kaarten

4 kaarten '+4'

4 Uno kaarten, deze worden uit het spel gehaald

In de luxe Uno versie zit ook een kaartenhouder en een scoreblok

SpelverloopSpeluitleg Uno Spelen

De kaarten worden geschudt en aan elke speler worden 7 kaarten gedeeld. De overige kaarten worden dicht op tafel gelegd, dit is de stock. De bovenste kaart van de stock wordt omgedraaid zodat hij zichtbaar wordt. De opengelegde kaart is het vertrek punt van de Talon.

De speler links van de deler begint het spel. Hij mag nu een kaart spelen met dezelfde kleur, hetzelfde nummer of symbool als de opgelegde kaart op tafel. Als de opgelegde kaart op tafel bijvoorbeeld een rode 5 is, mag de speler elke rode kaart of elke kaart met het nummer 5 uitspelen. Ook kan hij een Joker spelen als hij dat wilt. Wanneer de speler geen kaart heeft die hij kan opleggen moet hij de bovenste kaart van de stock nemen. De kaart die hij gepakt heeft mag hij meteen uitspelen als dat mogelijk is. Als dat niet mogelijk is, is de volgende speler aan de beurt.

Wanneer een speler nog maar 1 kaart in de hand heeft moet hij UNO roepen om de andere spelers te laten weten dat hij nog maar 1 kaart heeft. Wanneer hij vergeet UNO te roepen en een ander speler heeft dat gezien dan moet hij 2 strafkaarten van de stock nemen. Het kan ook zijn dat een speler liever geen kaart speelt, hij moet dan een kaart van de stock nemen en die kaart mag hij meteen uitspelen als dat mogelijk is, maar dit is niet verplicht. Wel mag hij dan alleen de kaart die hij geraapt heeft uitspelen en niet meer een kaart uit de hand, dat mag pas de volgende beurt.

De gever : Voordat het spel begint moet elke speler een willekeurige kaart trekken. De speler met de hoogste kaart begint met delen. Speciale kaarten tellen als 0 punten. De speler die links van de gever zit mag het spel beginnen.

De talon : De kaart die boven op de stock ligt en omgedraaid wordt, dient als vertrekpunt vab de Talon. Als deze kaart een speciale kaart is dan gelden er ook specifieke regels.

Speciale Kaarten

De +2 kaarten : Als deze kaart gespeeld wordt moet de volgende speler 2 kaarten van de stock rapen, ook mag hij in deze beurt geen kaart uitspelen. Dezelfde regels gelden als kaart de bovenste kaart van de talon is.

De keer om kaarten : Wanneer deze kaart wordt gespeeld veranderd de speelrichting. Als er eerst met de wijzers van de klok mee werd gespeeld, moet er nu in de andere richting worden gespeeld. Hetzelfde geldt weer als dit de bovenste kaart van de talon is, de speler rechts van de gever mag het spel dan beginnen.

Beurt overslaan kaarten : Als deze kaart gespeeld wordt, moet de volgende speler een beurt overslaan. Wanneer dit de bovenste kaart van de talon is, is de 2 speler links van de gever aan de beurt.

Ook deze speciale kaarten mogen alleen gelegd worden op een kaart van dezelfde kleur of op een andere 'sla beurt over' kaart.

De joker : De speler die deze kaart oplegt mag een andere kleur kiezen waarin gespeeld gaat worden. Wanneer het spel wordt begonnen met deze kaart mag de gever de kleur kiezen waarin gespeeld wordt.

De Joker mag altijd oplegd worden, ongeacht van de kleur of het symbool van de bovenste kaart op de talon.

+4 kaarten : Wanneer deze kaart gespeeld wordt, mag de speler die hem oplegt een nieuwe kleur bepalen en verplicht hij de volgende speler om 4 kaarten van de stock te rapen. Wanneer de volgende speler de 4 kaarten geraapt heeft mag hij geen kaart uitspelen.

Maar let op : Deze kaart mag alleen gespeeld worden als de speler geen passende kaart in zijn hand heeft.

Wanneer een speler nog maar 1 kaart in zijn hand heeft moet hij UNO roepen. Wanneer hij dit niet doet en een andere speler dit ziet, maar alleen voordat de volgende aan zet is moet hij 2 strafkaarten van de stock nemen.

Wanneer de laatst gespeelde kaart een +2 of een +4 is, moet de volgende speler eerst nog 2 of 4 kaarten van de stock nemen, erna worden de punten pas geteld.

Als de stock opgebruikt is voor het einde van het spel worden de kaarten van de open stapel geschud en wordt deze opnieuw als stock gebruikt.

De speler die al zijn 7 kaarten heeft uitgespeeld wint de spelronde. De punten van de overgebleven kaarten van de andere spelers worden aan de winnende speler toegekent. Dan wordt de volgende ronde gespeeld.

Puntentelling

  • Alle kaarten van 0 tot 9 : eigen waarde, dus 0 tot 9 punten
  • +2 kaarten : 20 punten
  • Keer om kaarten : 20 punten
  • Sla beurt over kaarten : 20 punten
  • Joker : 50 punten
  • +4 kaarten : 50 punten

Meestal wordt er gespeeld totdat een speler als eerste 500 punten heeft behaald. Er kan ook op een andere manier gespeeld worden. De score wordt dan anders bijgehouden.

Na elke ronde tellen de speler individueel hun punten op. Wanneer een speler als eerste 500 punten heeft behaald wint de speler met de minste punten.

Na het uitspelen van een + 4 kaart mag de speler die de 4 kaarten moet rapen de legger van de kaart vragen om zijn kaarten in te zien. Wanneer blijkt dat hij wel een andere passende kaart in hand had, moet hij de +4 kaart terug nemen, 4 strafkaarten van de stock rapen en moet hij alsnog een kaart opleggen in dezelfde kleur, cijfer of symbool dat al op tafel lag. Er mag dus ook geen nieuwe kleur gekozen worden.

Wanneer blijkt dat de oplegger van de kaart echt geen passende kaart had, moet de achterdochtige speler als straf 2 extra kaarten rapen dus in totaal 6 kaarten. Ook moet hij dan de beurt overslaan, en mag dus geen kaart op tafel leggen. Bluf dus weldoordacht!

 

Varianten

Voor 2 spelers

Wanneer een 'keer om' of 'sla beurt over' kaart gespeeld wordt mag de legger van de kaart weer meteen een kaart opleggen.

Bij een +2 of +4 kaart moet de volgende speler de aangegeven kaarten rapen en is de legger van de kaart weer aan de beurt.

Regels voor teams

Bij een even aantal spelers kan er in teams van 2 personen gespeeld worden. De spelers zetten zich om beurt aan tafel. Wanneer een speler uit is, eindigt het spel en worden de punten van de beide tegenstanders opgeteld.

Variant voor 4 spelers

Speel 3 rondes en telkens met een andere medespeler als partner. Iedere speler noteert individueel zijn behaalde punten.

Afval UNO

Bij deze variant speelt men volgens de basisregels van het spel, door opeenvolgende eliminatie en worden de punten als volgt bijgehouden. Op het einde van elke ronde krijgt de winnaar 0 punten, de overige spelers tellen elk afzonderlijk hun punten op. Wanneer een speler 500 punten heeft, valt hij af. De laatste 2 spelers spelen nu het spel uit totdat één van beide 500 punten heeft behaald. De overblijvende speler is de winnaar van het spel.