Speluitleg Atlantis

Speluitleg Atlantis bordspelHet spel Atlantis is geschikt voor kinderen vanaf acht jaar en kan gespeeld worden met twee tot vier spelers. Het spel duurt ongeveer een half uur. Het spel gaat over het mythische eiland Atlantis dat op het punt staat om in de zee te zinken. Het is de taak aan de spelers om zoveel mogelijk Atlanten te redden. Diegene die aan het einde de meeste Atlanten heeft gered is de winnaar.

Het begin van Atlantis

Het eiland moet eerst worden opgebouwd en bestaat uit drie dingen. De licht bruine binnenste ring, de groene middelste ring en de grijze buitenste ring. Dan zijn er de eilandstukken waar je het eiland mee op gaat bouwen en deze hebben ook een van deze kleuren, deze zet je willekeurig op het bord (wel op de goede kleur van de ring). Er wordt een boot geplaatst in iedere windrichting. Iedere speler krijgt nu 12 Atlanten. De overige stukken van het spel worden naast het bord geplaatst. De overige stukken zijn haaien, dolfijnen, overgebleven boten, zeemonsters en de octopussen. De startspeler kan nu gekozen worden, deze begint met het plaatsen van één Atlant op een van de eilandstukken. De volgende speler plaatst nu ook één Atlant en dit gaat door tot alle Atlanten zijn geplaatst.

Spelverloop Atlantis

Als het spel is opgebouwd dan kan het spel beginnen. De speler die aan de beurt is verricht in totaal drie handelingen: actiepunten inzetten, een eilandstuk wegnemen en dobbelen.

Actiepunten inzetten: Iedere spelers krijgt drie actiepunten, hiermee kan hij Atlanten of de boot verplaatsen. De stap die hij zet staat voor een actiepunt. De atlant die in de zee zwemt mag zich maximaal een hokje verplaatsen. De boot mag alleen worden verplaatst als deze leeg is, of als jij de meeste Atlanten in de boot hebt zitten. Ook wanneer het aantal Atlanten gelijk is aan dat van de tegenspeler met het hoogste aantal mag je de boot verplaatsen.

Eilandstuk wegnemen: Als je drie actiepunten hebt gebruikt moet er een eilandstuk worden weggenomen. Dat geldt eerst voor de grijze ring, als deze weg is dan de groene. Als er nog Atlanten aanwezig zijn, dan vallen zij in het water. Het eilandstuk wordt omgedraaid en dan zie je een symbool, een boot, een haai, een octopus, een zeemonster, een draaikolk of een haai. Dat object of beest moet op de watertegel worden geplaatst waar eerst het eilandstuk lag.

Dobbelen: Je mag na deze twee stappen met twee dobbelstenen gooien. Op één dobbelsteen staat drie keer een dolfijn, een octopus, een haai en een zeemonster. Op de andere dobbelsteen staan getallen. Deze geven aan hoeveel hokjes een figuur verplaatst mag worden. Dit kan 1, 2, 3 of een willekeurig aantal zijn. Speluitleg Bordspel Atlantis

Als de speler deze stappen heeft gezet is de volgende speler aan de beurt.

Een belangrijk onderdeel van Atlantis:

De zeebewoners kunnen dwarszitten, helpen maar ook doorkruisen. De dolfijn beschermt een zwemmer voor de haaien en zeemonsters. Als er Atlanten in het water zijn dan kan de haai ze opeten (ze worden van het speelbord gehaald). Zeemonsters pakken de Atlanten en de boten (vol en leeg). De octopussen vallen alleen volle boten aan. De boot zinkt en de Atlanten vallen in het water. Komt er een draaikolk dan vernietigt die alles wat zich op de aangrenzende vakjes bevindt (ook andere eilandstukken).

Aan het einde van het spel wordt er gekeken wie de meeste Atlanten heeft gered en deze speler is de winnaar van Atlantis.