Speluitleg Cluedo

Benodigdheden Cluedo

Speluitleg Cluedo bordspelBij het bordspel Cluedo heb je een grote doos met veel materialen die bij het spel worden ingezet. Er is een speelbord, zes pionnen, 6 wapens, 6 standaards (voor de pionnen), 21 kaarten (zes verdachten, zes wapens en negen kamers), een blocnote met detectiveblaadjes, een moord envelop en twee dobbelstenen. De wapens zijn een dolk, een kandelaar, een revolver, een stuk touw, de Engelse sleutel en de loden pijp. Alle verdachten en gekleurde standaards zijn genummerd. Kolonel van Geelen is geel, Professor Pimpel is paars, Dominee Groenewoud is groen, Mw. Blaauw van Draet is blauw en Rosa Roodhart is rood.

Het begin van Cluedo

Het speelbord wordt op tafel neergelegd en hier zijn de negen kamers afgebeeld in een kasteel. Iedere speler/detective speelt voor zichzelf en gebruikt Speluitleg Cluedo borddaarvoor de pion van één van de verdachten. Doen er minder spelers mee dan er verdachten zijn (zes)? Dan worden de overige pionnen toch op de betreffende vakjes geplaatst. De wapens worden verdeeld over de kamers. De dolk ligt in de balzaal, revolver in de studeerkamer, het touw in de zitkamer, de loden pijp in de serre, de kandelaar in de eetkamer en de Engelse sleutel in de keuken. De lege moordenvelop wordt in het midden van het bord gelegd. De kaartjes moeten nu verdeeld worden, verdachten, kamers en wapens. De kaartjes per stapel worden goed geschud en worden met de goede kant op tafel gelegd. De bovenste kaart van iedere stapel wordt nu afgenomen zonder dat iemand het kan zien en deze worden in de envelop gedaan. In de envelop zitten nu de antwoorden op de vragen, wie, waar en met welk wapen? De andere kaartjes worden weer door elkaar geschud en met de achterkant naar boven met de klok mee aan de spelers uitgedeeld. Het is belangrijk dat niemand kaarten te zien krijgt naast de kaarten die aan hem worden toebedeeld. Iedere speler heeft nu enkele kaarten (van locaties, wapens en personen) en weet daardoor dat deze niet in de moordenvelop zitten, anderen weten dat niet!

Bewijzen verzamelen bij Cluedo

Speluitleg Cluedo notitieblokHet is de bedoeling dat je gaat raden wat er in de envelop zit en daarvoor moet je bewijs verzamelen. Je krijgt allemaal een blaadje voor je notities, dit vouw je dubbel of je legt er iets op, want anderen mogen niet zien wat je noteert. Noteer hier welke kaartjes je hebt. Rosa Roodhart mag beginnen. Speelt Rosa niet mee? Dan mag de speler links naast haar startvakje beginnen. Als deze ook niet mee doet, de pion links daarvan enzovoort.

Spelverloop Cluedo

Tijdens Cluedo verplaats je je van kamer naar kamer. Als je aan de beurt bent gooi je met de dobbelsteen en verplaats je je pion dat aantal vakjes. In de hoekkamers kun je de geheime gang gebruiken (de studeerkamer en de keuken zijn met elkaar verbonden en de serre en de zitkamer ook). Je mag horizontaal lopen, ook verticaal en vooruit en achteruit. Je mag niet schuin lopen! Als er een andere verdachte op een hokje staat mag je daar niet eindigen. Als je bij een kamer aan bent gekomen dan kun je door de deur binnengaan (of via de geheime gang). De deuropening telt niet als vakje, als je binnen bent dan zet je de pion niet verder. Ben je in de kamer dan mag je een vermoeden uitspreken. Je geeft aan wie volgens jou de verdachte is, welk wapen er is gebruikt en in welke kamer je bent. Je zou als je Rosa Roodhart bent aan kunnen komen in de zitkamer. Je kunt dan zeggen dat het bijvoorbeeld Dominee Groenewoud is geweest met de Engelse sleutel in de zitkamer. Je pion moet dus in de kamer staan waar je een vermoeden over uitspreekt. Na het uitspreken van een vermoeden moeten je tegenspelers proberen te bewijzen dat het niet waar is. De detective links naast je mag het eerst proberen. Als diegene dan iets heeft van wat je op hebt genoemd mag diegene dat aan je laten zien en dit kun je dan aankruisen op je briefje. Als hij of zij bijvoorbeeld de Engelse sleutel laat zien weet jij dat dit niet het moordwapen was. Heeft hij twee of misschien wel alle drie de kaarten die jij Speluitleg Cluedo moordwapensopnoemde? dan laat hij dat niet merken en laat hij er toch slechts één zien. Ook is het belangrijk dat niet alle spelers meekijken, maar dat alleen de speler die aan de beurt is de kaart krijgt te zien.Heeft diegene links naast je geen van de kaarten? Dan mag de speler daarnaast bewijzen dat het niet waar is. Dit gaat door tot je een kaart hebt gezien die dus niet in de moord envelop zit zodat je weet dat jouw vermoeden niet juist is. De beurt gaat dan naar de volgende speler. Kan niemand een kaart laten zien? Dan mag je in de envelop kijken of om te controleren of je het inderdaad goed had (en niet per ongeluk kruisjes verkeerd had gezet). Let wel op dat je dat maar een keer in het spel mag doen. Als je vals hebt beschuldigd dien je te zorgen dat niemand de kaarten ziet en dan stop je de drie kaarten weer terug in de envelop. Je kunt het spel niet meer winnen en je mag niet meer raden. Je blijft een rol houden in het spel want je doel is nog steeds vermoedens van anderen onderuit halen en bewijzen dat het niet waar is. Je kunt de moord oplossen als je beschuldiging goed is. Dan dienen alle drie de kaartjes goed zijn, is dit waar? Dan leg je ze open op tafel en win je het spel.