Speluitleg Mastermind

 Het spel Mastermind kennen de meeste mensen wel. Het is een klassieker als het gaat over spellen waarbij logisch denken van belang is. Het doel van Mastermind is dat je de geheime (kleur)code van de ander probeert te achterhalen. Er is een codemaker, deze kiest een geheime code van vier code pionnen. Deze worden dan geplaatst achter een zichtscherm. Je mag twee of meer pionnen in dezelfde kleur kiezen. De codemaker mag uit zes kleuren kiezen. De code staat nu vast en de codebreker mag nu de code raden. Speluitleg Mastermind Spelen

Hoe werkt Mastermind?

De codebreker plaatst iedere beurt vier code pionnen op de eerste lege rij. De codemaker gaat aangeven of er een of meer pionnen goed staan, of geen enkele en of er één of meer juiste kleuren bij staan. Met de zwarte pinnen wordt aangegeven hoeveel kleuren er op de juiste positie staan. De witte pinnen geven aan hoeveel kleuren wel in de code voorkomen maar niet op de juiste plaats staan. Deze informatie gebruikt de codebreker weer om vier nieuwe code pionnen te plaatsen in een nieuwe rij. De codemaker kan als het goed is vier zwarte pinnen plaatsen, en dat wil zeggen dat de code dan is geplaatst. De rollen wisselen nu om. Als je in zo min mogelijk beurten de code hebt gekraakt dan ben je de winnaar van het spel Mastermind.

Hoe wordt Mastermind meestal gespeeld?

Het spel Mastermind wordt meestal gespeeld met vier pionnen op een rij en met zes verschillende kleuren. Iedere speler die de code probeert te kraken krijgt twaalf kansen. Er zijn vaak twaalf rijen en iedere rij is een beurt. Er is een variant van Mastermind met vier cijfers, dit noemen ze ook wel de kluizenkraker. Dit spel kan ook op papier worden gespeeld en het werd gespeeld in de familie van het tv programma Bankgeheim. De vier juiste cijfers vormen de code van de kluis met het geld. Dan is er nog een andere variant op Mastermind, namelijk woord Mastermind. De code bestaat hier uit vier letters van een bestaand woord. Er zijn wel meer pogingen om te raden, aangezien er meer letters zijn dan kleuren bij de klassieke Mastermind variant. Diegene die de code moet raken maakt gebruik van logisch denken en van de woordenschat. Lingo wordt wel eens vergeleken met Mastermind als het over de woord Mastermind variant gaat.