De markt voor de Game Console groeit weer

2017 was een goed jaar

In 2017 besteedden consumenten sinds jaren weer meer aan game consoles, toebehoren en aanverwante diensten. Tijdens het afgelopen jaar werd wereldwijd ruim 33 miljard Euro aan hardware, games en diensten in dit segment uitgegeven. Een groei van ruim 18 procent ten opzichte van de resultaten over 2016. Vooral de lancering van de Nintendo Switch, Microsofts Xbox One X en Sony’s PlayStation 4 Pro gaven consumenten, in vergelijking tot 2016, ruim 33 procent meer uit aan hardware. Op het gebied van videogames en content werd er in 2017 ruim 19 miljard Euro wereldwijd uitgegeven waarmee dit het grootste segment is binnen de markt voor game consoles. Hiermee lijkt de markt zich te herstellen en zien we sinds lange tijden weer euforische marktsignalen.

Abonnementen

Niet alleen was er een aanzienlijke groei in de omzet van de hardware te zien, ook het aantal verkochte abonnementen steeg met 11 procent tot een totaal van 2.4 miljard Euro over 2017. Vooral de abonnementen op de platformen van Xbox Live Gold en PlayStation Plus waren verantwoordelijk voor de stijging van het aantal verkochte abonnementen. In het segment van videogames en content blijken steeds meer consumenten een abonnement af te sluiten zodat zij de titels kunnen downloaden. Het downloaden wordt steeds populairder ten opzichte van de aanschaf van een fysieke kopie van een videospel. Een ander groot voordeel van een abonnement is dat men ook gratis videospellen kan downloaden en dat men online kan spelen tegen andere gebruikers over de gehele wereld. Volgens marktanalytici hebben we te maken met het kantelmoment in consumentengedrag waarbij men steeds meer online gaat regelen.

De heropleving van Nintendo

De wederopstanding van Nintendo heeft een sterk positief effect gehad op de markt voor game consoles. Vooral de strategie door zich te focussen op een hybride platform van mobiel en desktop, heeft het animo bij veel consumenten verhoogd. Met de hybride aard van Switch heeft Nintendo uitstekend ingespeeld op de veranderende behoefte van de consumenten. Het marktaandeel van Nintendo steeg in 2017 dan ook met 9 procent tot 22 procent. De markt voor Microsoft heeft vorig jaar flink onder druk gestaan waardoor het marktaandeel met 6 procent kromp tot een totaal van 25 procent. In deze markt blijft Sony met de PS4, PS3 en PS Vita, de marktleider met een marktaandeel van 53 procent. De marktkenners verwachten dat de uitgaven voor hardware, content en services voor zowel Sony als Microsoft in de komende jaren verder zullen dalen omdat deze systemen de latere stadia van hun levenscyclus ingaan.

Atari VCS

Naast de grote drie toonaangevende spelers (Sony, Microsoft en Nintendo) hoopt Atari in 2018 zijn comeback te maken in de markt voor game consoles. Afgelopen week heeft het bedrijf de Atari VCS-spelcomputer officieel aangekondigd. Deze retro-ogende gaming-console, die oorspronkelijk onder de naam Ataribox bekend stond, is ontwikkeld op het design van de succesvolle originele Atari 2600 VCS. In tegenstelling tot zijn concurrenten wil Atari dit systeem geen spel console noemen omdat het veel meer te bieden heeft. Om deze reden heeft men gekozen voor de noemer Video Computer System (VCS). Het systeem heeft meer overeenkomsten met een functioneel computersysteem compleet met een op Linux gebaseerd besturingssysteem en een Atari-gebruikersinterface. Op de officiële Ataribox-website staat dat de pre- orderdatum en de prijzen in april worden bekendgemaakt.

Poll

Ik speel het liefst…

Totaal aantal stemmen: 2955.

Log in

Forgot password?

Already registered? Log in


Register

Forgot password?