Een geanimeerde Super Mario speelfilm

Toen Nintendo vorige maand aankondigde dat een Super Mario– film in ontwikkeling was, waren veel fans blij verrast. Natuurlijk hadden we al de bizarre live-actie film Super Mario Bros uit 1993 waarin onze twee loodgieters uit Brooklyn een prinses uit de handen van dictator King Koopa moesten redden. Deze film was op elke denkbare manier zo hilarisch afschuwelijk dat het bijna uitgroeide tot een cultfilm. Maar deze film is wel 34 jaar oud en onze twee helden hebben in die tijd veel fans voor zich gewonnen. Dus vond Nintendo dat de tijd rijp is om onze twee koddige helden opnieuw aan het grote doek toe te vertrouwen.

Voorzichtigheid troef

De film wordt geproduceerd in samenwerking Illumination Entertainment. Dit bedrijf stond ook aan de wieg van de vele geanimeerde kaskrakers zoals Despicable Me trilogie, Minions en Sing. Shigeru Miyamoto, de General Manager van Nintendo EAD, was al enkele jaren van plan om een Super Mario film uit te brengen. Echter was Miyamoto was vroeger één van de toonaangevende software ontwikkelaars van de Mario videospellen. Juist hierdoor liggen de Mario Broeders dicht bij zijn hart en is hij uitermate terughoudend als het gaat nieuwe projecten omtrent onze helden. Het verleden heeft maar al te vaak aangetoond dat het aanpassen van een videogame naar filmformaat is een zeer complexe zaak is. Het aan het grote scherm aanpassen van Mario, het meest iconische videogame karakter aller tijden, is dan ook een gigantische onderneming.

Logo of persoonlijkheid

Niet alleen de grafische aanpassingen voor het grote scherm is een obstakel bij het produceren van de Mario film. Een ander obstakel hierbij is het ontbreken van een uitgesproken persoonlijkheid van onze held. De bewoners van het Mushroom koninkrijk allemaal prachtig ontworpen en aandoenlijke grafische karakters. Maar geen enkele van deze grafische karakters heeft een uitgesproken persoonlijkheid. Dit geldt zeker voor de hoofdpersoon zelf. Super Mario is meer een logo dan een personage. Zijn afbeelding is een zegel van Nintendo waarin de kwaliteit van het videospel wordt gewaarborgd. Juist in de videospellen worden de karakters zoveel mogelijk leeg gelaten zodat de gebruikers hun de persoonlijkheid vanuit hun eigen fantasie kunnen invullen. Dit maakt de videospellen een stuk interessanter om te spelen.

Super Mario franchise

Het ontwikkelen van de Super Mario film is één van de eerste filmprojecten van Nintendo. Deze film moet het vlaggenschip worden voor een serie van films binnen de Super Mario-franchise van het bedrijf. Hoewel de aankondiging van deze film de echte fans misschien al enthousiast heeft gemaakt, bestaat nog steeds de kans dat de film wordt geannuleerd. Zo liet Miyamoto onlangs uitlekken dat hij het project zal beëindigen als de softwareontwikkelaars geen interessant idee kunnen bedenken voor het geanimeerde speelfilmdebuut van Super Mario. Gelukkig heerst bij het bedrijf nog steeds de overtuiging dat de aankomende Super Mario animatiefilm een kaskraker zal zijn. De software ontwikkelaars hebben al een groot aantal ideeën kunnen realiseren waardoor de film voldoende instrumenten voor succes zal bevatten. Voor elke Super Mario fan zal het enorm interessant zijn om te zien of Nintendo er daadwerkelijk in zal slagen om aan de hype te voldoen. Zo niet, dan vrees ik dat we weer geconfronteerd gaan worden met de zoveelste teleurstellende videogame film. Tijd zal het ons leren!

Poll

Ik speel het liefst…

Totaal aantal stemmen: 2957.